De Scooby-Doo Experience
Laat je meenemen in de Scooby-Doo experience.
VR
360 graden Video
Scooby-Doo
Analoge en digitale ervaring

Introductie van het project
· Creëer een immersieve ervaring
· Maak gebruik van VR en 360 graden camera
· Gebaseerd op een film van vóór 2000
De experience
Uit deze opdracht is ‘’De Scooby-Doo Experience’’ voortgekomen.
De Scooby-Doo experience is gebaseerd op de Scooby-Doo serie van vóór 2000. In deze experience staat de Scooby-Doo gang centraal die uitgebeeld wordt in de vorm van een soort poppenkast. Het doel van deze experience omvatte entertainment.
De experience bestaat uit een on-boarding, de experience zelf in VR en off-boarding.
De on-, en off-boarding zijn kleine toneelstukjes die gespeeld worden door de ontwerpers van dit project. Lees verder om te ontdekken hoe deze experience verloopt.
Tijdlijn
4 weken
Werkvorm
Groepsverband
Programma’s & technieken
Premiere Pro
360 graden video
VR
Acteerwerk
Uitdaging en leerpunten
Met meerdere werkelijkheden aan de slag; Dit is het eerste project waar ik aan de slag ben gegaan met meerdere werkelijkheden. Je bevindt je niet alleen in de fysieke wereld, maar ook de Scooby-doo VR wereld en dan nog eens een soort poppenkast. Deze extra poppenkast laag heeft bij deelnemers wel enge verwarring en afleiding veroorzaakt. Het is de kunst om de grens hiervan te vinden.
De ervaring goed afsluiten; Met de off-boarding werd de experience nogal abrupt afgesloten wat een incompleet gevoel meegaf. Dit is van belang, omdat een afgerond einde bijdraagt aan een positiever totaalbeeld van de ervaring.
Acclimatiseren; Deelnemers kregen nu geen tijd om te acclimatiseren. Dit is wel nodig, omdat deelnemers de tijd nodig hebben om te wennen aan de ‘nieuwe werkelijkheid’ waar ze ‘ingegooid’ worden. Het zorgt voor te veel afleiding en deelnemers zijn dan niet meer bezig met het verhaal dat zich afspeelt, wat als gevolg heeft dat de betrokkenheid verminderd.
Mijn rollen en taken
Binnen dit project heb ik op verschillende gebieden en fases bijgedragen aan het proces:
Prototyping: Voor dit project heb ik middels 2 iteraties het concept uitgewerkt. Tijdens deze iteraties was het van belang om erachter te komen welke afmetingen nodig waren voor de set, welke verlichting we zouden gebruiken en hoe wij onze handen en hoofden in het poppenhuis zouden ‘verwerken’ in de ervaring.
Testing: Tijdens de testfases heb ik regelmatig de rol van het testpersoon op mij genomen. Zo was het aan mij om aan te geven waar de experience nog niet vloeiend verliep en met welke aandachtspunten we rekening moesten houden.
Actor: Voor deze ervaring heb ik de rol van de ‘regisseur’ op mij genomen. Een last minute beslissing om nog een extra laag aan werkelijkheid toe te voegen.
Storytelling: Om het verhaal van een Scooby-Doo weer te geven ben ik gaan storyboarden. Zo heb ik de scenes van de 360 graden film bedacht en de grote lijnen van het verhaal uitgedacht, waarbij ik een kritische blik heb geworpen op het begrijpen van het verhaal voor de deelnemer.
Makers beslissingen
Waarom het thema van een poppenkast?
Hoe hebben we de focus op de karakters gelegd om het verhaal te kunnen volgen?
Hoe zorgde we voor extra lagen aan werkelijkheid?
Waarom hebben we voor een donkere set gekozen (qua licht)?
Waarom Scooby-Doo?
Makers beslissingen
Klik op de video hieronder om de uitwerking in 360 graden te zien.
De link opent een video in Youtube!
On-boarding
Tijdens de onboarding werden deelnemers geïntroduceerd aan de Scooby-Doo wereld. Ze werden binnengehaald door een dief die diamanten had gestolen. De dief gaf aan dat hij de diamanaten in de auto had gelegd, maar hij hoorde de Scooby-Doo gang al komen dus moesten ze verstoppen in de woonkamer van het kasteel totdat de Scooby-Doo weer weg was.
De VR-bril diende in dit geval als de ‘disguise’ die je op moest doen zodat je niet gezien werd door de Scooby gang. De instructies werden gegeven door de dief, om stil te blijven staan. Wannw\eer de Scooby-Doo gang weg was zouden ze vluchten. (Met de diamanten uiteraard.)
VR experience
Nadat de VR-bril opgezet werd kwamen de deelnemers terecht in nog steeds de woonkamer van het kasteel. De scooby-Doo gang komt binnenlopen en gaat opzoek naar de dief(ven). Één voor één komen de leden van de gang terecht in een valkuil.
Scooby en Fred blijven over. Scooby ruikt vervolgens de dief. Hij volgt zijn neus en ontdekt de dief in diguise die nu recht voor Scooby staat.
Scooby rent bang weg en Fred roept dat hij de dief zal vangen. Fred pakt het net en gooit deze over de dief heen om hem te vangen.
Interactieve momenten tijdens de experience:
Wanneer Daphne in de val gelokt wordt, zwaait de kast dicht; Op dit moment voelt de deelnemer een windvlaag; Eén van de teamleden staat klaar met een stuk karton om deze windvlaag na te bootsen.
Je voelt de neus van Scooby aan je snuffelen; Eén van de teamleden drukt met een voorwerp tegen de arm van de deelnemer aan.
Wanneer de dief wordt gevangen krijgt de deelnemer daadwerkelijk een net over zich heen gegooid; Fred (één van de teamleden die Fred speelt) gooit het net over de dief (deelnemer) heen om hem te vangen
Off-boarding
Fred (gespeeld door één van de teamleden) roept dat hij de dief gaat ontmaskeren. Hij haalt het net en de VR-bril van de dief af en roept dat de politie hem mee moet nemen.
De politieagent (gespeeld door een teamlid) neemt de dief/deelnemer mee.
Nog voordat ze samen de kamer uitlopen wordt er geroepen: ‘CUT! That’s a wrap on this scene everybody!’, wat gelijk de experience beëindigd.
Contact
